Jan "importante"

Zo, wat een dag. Erg veel indrukken opgedaan vandaag.

Vanochtend 5 uur zijn wij opgestaan, en na het ontbijt vertrokken naar Gabú.
De weg viel mij mee, het grootste gedeelte was niet onderhouden asfalt.
Waarop 100 Km/h te doen is. Maar langs de weg lopen mensen en hier en daar staat een auto of bus kapot langs de weg. De weg is een levensader van Guinee, hij loopt van oost naar west langs de 3 grootste steden van Guinee, Bissau, Baffata en Gabú. Hierdoor zijn er ook veel dorpen langs deze weg. In veel van deze dorpen word houtskool gemaakt met ontbossing tot gevolg. Daarvoor worden er veel cashew noten bomen geplant, en geoogst. Guinee grootste export product hand in hand met rijst.
(rijst is een verhaal apart, de minister heeft grote hoeveelheden rijst opgekocht in japan e.d. om de prijs laag te houden, alleen hij weet waarom).

Ik rij ook een groot deel van de reis :D

Eenmaal aangekomen in Gabú stoppen wij bij ons hotel aan het begin van de stad naast de zoveelste Sos kinderdorp. (Dorpen die ervoor zorgen dat inwoners kinderen kunnen maken zonder ze te hoeven opvoeden) (is wat kort door de bocht maar waar).
Hier ontmoet ik Queba. Een grote indrukwekkende man, heeft iets weg van shek o'neill. Wij eten en drinken nog wat in het hotel en praten wat. Queba kan praten als brugman daarom ook dat hij onze vertegenwoordiging doet. Ik ben onder de indruk van zijn manier van doen.

Queba is van DE stam uit dit dorp. (Ik ben de benamingen vergeten). Zijn voorouders hebben deze stad gesticht. Hij heeft in Rotterdam gewerkt en gewoond maar heeft altijd goed contact gehouden met de stad. Hij heeft daarom enorm veel aanzien.

Daarom ook dat dit project belangrijk voor hem is hij kan zijn aanzien en veel geld verliezen.

Na te hebben gezeten gaan wij naar het huis cq kantoor. Het is al voor het grootste gedeelte af.
Het pand staat midden in de stad tegenover de bank, voor het politiebureau, schuin tegenover het huis van de stadsoudste en er zijn 3 baren. Vol in de picture dus.

Het is erg druk om en in het huis. Er zijn zeker 20 man aan het werk, schilderen, laatste tegels, muggen gaas, timmerwerk. Plolitie die wij inhuren (2 man voor 50 euro p/m). Maar bovenal ben ik aandachtspunt. Ik ben aangekondigd op de radio, de specialist uit Nederland, (nog steeds volks communicatie #1 en onze secratario publico ala inportante is directeur van het radio station).

Naast het gewone volk wat langsloopt en aandachtig kijkt, komen ook bobo's langs. Alle werknemers van Electro solar, waaronder dus de directeur van de radio en een soort 2e kamer lid. 2 mannen van het ministerie van publieke zaken, een van de lokale VN, van de watervoorziening en familie van Queba komen een handje schudden.

Ik word rondgeleid door het huis, in elke kamer zijn mensen bezig die even stoppen als ik kom kijken. Alles wordt ingericht met nieuw meubilair. Omdat dat aanzien verschaft wat goed is voor het bedrijf.

Elke dag komen er al mensen langs om te vragen of ze al kunnen inschrijven voor stroom. De water maatschappij, VN en NTM (telecom) hebben ook al interesse getoond. Na een wandeling door de belangrijkste straten en een biertje bij de bar(die waarschijnlijk ineens in populariteit stijgt, uiteraard bekende van Queba zo werkt dat hier, ons helpt ons). Gaan wij bij de Transformatoren en generatoren kijken. Queba heeft met zijn praatjes bij de president geregeld dat wij er 4 jaar kosteloos gebruik van mogen maken. Visueel is alles nog in redelijk goede staat. Naar mijn idee gaat het er vooral om dat de mensen zien dat er een Nederlander komt kijken en dat er dus binnen korte termijn stroom zal komen. Alles word geregeld, ik hoef geen deur open te doen. Alleen te kijken en interessant te knikken enz.

Dan gaan wij eten, bij familie van Queba. De kokkin zal onze kokkin in het huis worden nadat wij het eten hebben goedgekeurd. Het was ook heerlijk! Erg goede rijst met kakel verse kip (achter mij geslacht aan de gieren te zien) met heerlijke kruiden en groenten.

Ik voel mijzelf een beetje fout. Het voelt alsof ik een of andere dictator ben in een B film.
Ik begin nu te begrijpen dat ik mijzelf moet aanpassen, even mijn normen en waarden wat vrouwen en medemensen betreft aan de kant moet zetten om de mensen hier te helpen. Een aparte ervaring.

Wij praten nog wat na over de gang van zaken. De gedeputeerde van de omgeving zou een kaart maken van de omgeving en denken over straatnamen. Dit heeft hij niet gedaan en Queba is boos op hem geworden en is weggelopen. Dit is goed voor ons. Het betekend dat wij het zelf mogen uitzoeken. Geld raakt een beetje op, maar de huidige regering in het bijzonder de minister van financiën is een goede. Hij is zelf ondernemer en vriend van Queba en Reinder.Hij heeft de VN Europese unie e.d. gister nog voor schut gezet. Door waar zij zelf en de TV bij zaten te laten zien dat van het beloofde geld weinig terecht is gekomen en Guinee zelf weer geld aan het maken is. Ook heeft hij gezegd staatsschuld van de oorlog tegenover ondernemers terug te betalen. Reinder spreekt hem binnenkort hierover.

Er komt veel geld het land binnen als steun. Zoals het monetair fonds, waar Queba goede banden mee heeft.
Wat een stempel als 3e wereld land al niet los maakt!

Morgen ga ik de echte belangrijke mensen ontmoeten. De religieuze leiders van de moslims en katholieken en de stadsoudste. Ik kijk er naar uit. Mijn hoed is een goede bij dit soort ontmoetingen. Hij staat niet alleen goed en beschermt mij tegen de zon, maar ik kan hem afzetten ;) wat ik dan ook maar zelden doe.

Omdat het huis nog niet af is vertrekken Reinder en ik morgen weer naar Bissau. Woensdag nacht komt zijn vrouw Awa aan in Bissau en pas daarna zullen wij weer terug komen.

In deze tijd zal ik bezig gaan met de stadsplattegrond en mijn plan van aanpak.

Een wat verbijsterde 'importante' Jan

P.S. Queba heeft mij goed en niet goed uitgelegd: Een geweer op afstand is goed 'Bêm' dichtbij is fout 'ka bêm' ;) humor en gemoedelijkheid is erg belangrijk hier!

Anne

o jee, dat is wat hé, opeens als de meest belangrijke man te worden binnengehaald. En dat vraagt veel aanpassing als alle ogen op je zijn gericht. Je hebt het gelukkig snel door. Vraag ook even de belangrijkste gebruiken bij de geloven, bijvoorbeeld welke hand geven etc. Wel fijn dat je nog even in de luwte van Bissau terug kan. Slaap lekker ( lukt dat trouwens?)

lind

ha jan, echt heel leuk. hihi je bent belangrijk. maar inderdaad wat mama zegt, let goed op dat je ze niet beledigt:P ik lees je verhalen graag! tot snel en suc6 vandaag, ik denk aan je!

kus je zus

tante toos

ik ben met Marion op je site want ik was wel benieuwd hoe het met je gaat. Nu kan ik je ook volgen ga ik ook zeker doen groetjes uit Maashees

Anny Sch

Zo, belangrijke man........je kent me toch nog wel als je terugkomt??????
Wat een macht aan levenservaring doe jij daar op. Uit mijn tijd: de kokkin en de watchman en de portier zijn de echte mensen waarvan je het moet hebben.
De observatie van SOS kinderdorpen is denk ik op een bepaalde manier wel raak. Helaas wekt liefdadigheid dit soort gedrag op.
Ik kijk uit naar het volgende verslag

Taco Veenstra

Respect dat je (net zoals je vader) echt iets doet voor de minder bedeelde medemens. Dit gaat wel wat verder dan wat munten in een collectebus stoppen om je geweten te sussen.

Diepe Buiging,

Oom Taco

ingrid

leuk om te lezen wat je doet, wat een grappig idee dat je er als baby ook geweest bent.
veel plezier en sterkte daar.

Ingrid van Berkel

willemien Witte collega van Anne

hallo Jan,
Een prachtig, gezond, gelukkig en exciting 2010 wens ik jou. Het voorwerk hiervoor heb je al achter je. Geweldig wat je doet en dat je het doet. Een pedagoog huist in jou en een schrijver. Ik "hang aan je lippen".
Een goed verblijf wens ik je toe en voldoende uithoudingsvermogen als je dat nodig mocht hebben.
Een hartelijke groet,
Willemien.

kevin geerling

Hey Jan!

Lange tijd niet gezien maar krijg via de e-mail wel altijd je verhalen en foto,s. Echt tof wat je daar allemaal doet! Ook wel toeval milou en linda nu zulke vriendinnen zijn! Ik blijf je volgen op het net!

De groeten!

Appie

Jow Jan,

wat een gek heh, helemaal in Afrika!
maar lijkt me wel leuk om mee te maken.

Laat ff weten dan als je weer terug bent, we moeten nog een keer chillen toch ;)

nouja veel plezier nog daar, spreek je!