Jan Goes Guinee-bissau (gabu)

Over een week is het dan zover, Jan gaat naar Guinee-Bissau.

5 maanden zal ik gaan werken in de stad Gabu.
Via deze site zal ik bijhouden wat ik waar doe, en hoe het met mij gaat.

Ik zal het erg leuk vinden als jullie zo af en toe eens een reactie plaatsen bij een foto of gewoon een hallo :).

14 Nov. 2009om 11:45 vertrekt mijn vliegtuig vanuit schiphol om 6 uur later op de kaapverdische eilanden te landen. Op deze tropische eilanden zal ik een nacht overnachten. Zodat ik de volgende dag om 8:00 binnen een uur naar Bissau (hoofdstad Guinee-Bissau)kan vliegen.

En dan begint het avontuur,

Ongeveer een maand geleden ben ik in contact gekomen met Reinder Bouwmeester.
Reinder is een Nederlander die al lang in Guinee-Bissau woont.
Hij heeft samen met Antonio 'Queba' Banjai (een Guineeer die 20 jaar in Rotterdam heeft gewoond), een bedrijfje ' Electro solar'. Zij worden ook wel de witte guineeer en zwarte Nederlander genoemd.

Zij hebben met de regering geregeld dat zij 4 jaar lang gebruik mogen maken van alle elektriciteit voorzieningen aanwezig in Gabu.
Gabu heeft 3 jaar zonder stroom gezeten, nadat een grote energie centrale het had begeven.
Dus het meeste is door vandalen gestolen. Nu gaan wij 'Elektro solar' door middel van generatoren de stroomvoorziening weer terugbrengen.
Dit klinkt makkelijker dan het is gezien er nog geen straatnamen zijn, laat staan degelijke aansluitingen en kabels.

Het is geen vrijwilligers werk voor een of andere organisatie, Electro solar is een gewoon bedrijf die winst wil gaan maken. Dit willen wij doen door middel van speciale stroom meters.

Mensen die het willen krijgen thuis een kastje waar stroom uit komt tegen betaling. Via een persoonsgebonden pas waar geld op gezet kan worden in ons kantoor.

Een uidagend project waar ik de eerste 5 maanden aan zal meewerken.

Wat ik nu weet is;

- Er op dit moment generatoren worden vervoerd naar Gabu.

- Ik een eigen kamer krijg in een gehuurd pand tegenover de bank. dit gebouw gaat funktioneeren als 'elecrtical office' .

- Gabu relatief welvarend is voor de regio.

- Ik begin met een fiets, en hoop te vertrekken met een auto.

- Wij een hulpjekrijgen voor het eten,dat is daar een dagtaak.

-Wij6-8 man huren om mee te beginnen, die hetmakkelijkere werk gaan verrichten.

Vragen zijn welkom! Maar ik weet zelf ook nog niet veel :P
ik zal jullie proberenop de hoogte houden van hoe en wat ik daar doe enzie.

Groet Jan

Reacties

Reacties

Lind

ik ga je missen grote broer.
nog maar en weekje goed van je genieten en dan ga jij op avontuur.
janneman robbinson:D(L)

tante marion

Nou Jan net als Linda ga ik je ook ontzettend missen maar ohh wat ben ik verschrikkelijk trots op je en ik niet alleen dat weet ik zeker. Wie weet komen we je daar nog opzoeken met z'n allen !!!!!!!!! en ik ga je op de voet volgen xxx.

Anne

Jemig het komt dichtbij nu.
Nog vijf nachtjes maar.
The young boy gies aNd a man will return.
Raar idee hoor zo ver weg. Maar super dat
het kan en ik weet zeker dat je het daar
goed gaat hebben.
21 jaar geleden rond deze tijd wisten we nog
niet dat we een avonturier hadden gebakken.
Maar ja,je bent gemaakt , gegroeid en geboren terwijl
pappa werkte in Sudan, Guinee Bissau en Mozambique!!
Ergens op een wolk zit die nu trots te zijn !!

Ron

Je vader zei tegen mij toen je naar de HTS ging, op die school leren ze niks.
Toch was hij trots dat je het ging doen.
Nu ga je wat je geleerd hebt in de praktijk brengen in een vreemd land. Wat een uitdaging.
Ik hoop dat je een fijne tijd hebt daar.

Olaf V. te E.

Hoi Jan,

Ik zal af en toe wel ff met Google Earth kijken of er al licht is daar.
Veel plezier in Afrika. En zorg ervoor dat je altijd je zakken bloedplasme en een steriele amputatiezaag meeneemt...

Groeten,

Olaf

Ineke uit Zoetermeer

Hallo Jan,

Ik ben diep onder de indruk van je plannen!! En stiekum ben ik er trots op een beetje familie van deze avontuurlijke weldoener te zijn! Ik wens je een heel goede en leerzame tijd in Afrika. Maak er iets moois van

Groeten,
Ineke

Harm

Jan,
een goede reis, en ik houd je log dagelijks in de gaten.
Vergeet vooral niet over het eten (goed of slecht) te schrijven, en neem de recepten vam de lekkerste dingen mee !

Godspe.

Olaf V. te E.

Jan,

Tip: zorg dat je zowel een hotmail als een gmail adres hebt.
Als je nog toekomt aan iets van een afstudeerverslag, dan mail je het naar je hotmail adres met een cc-tje naar je gmail.
Dan zorgt Microschoft ervoor dat je het niet kwijtraakt.
Als Microschoft failliet is dan heb je het nog bij Google staan.

Olaf

peetje

lief broertje...

wat een groot avontuur ga jij tegemoet zeg...!!! geweldig dat jij deze uitdaging aangaat, ben mega trots op je. het komt helemaal goed met jouw daar.
en als je erges hulp bij nodig hebt...dan ben ik er hea!

fijne reis broertje, ik ga je missen...

x je zus

jip

yooow blanke afrikaan! Hoe is het? ik denk dat je rond dit tijdstip net een beetje bent geinstalleerd daar. en BANG daar is de cultuurschok,,, of valt het wel mee? Ik zal deze site is even goed doorsturen zodat je door al je maten lastig gevallen wordt. kusjes

Roos Jaspers

Hallo Jan,
Ik ben bezig met je gegevens in te vullen voor school en kwam je website tegen. Goed hoor!
Zal zeker regelmatig gaan lezen hoe het gaat met je tijdens je afstuderen. CU bij je afstudeerzitting :)
Linda en Roos stage.engineering

Max

Hee Jan!
Goed te lezen dat je veilig en wel aan bent gekomen! Heftige reis achter de rug zo te lezen en vast veel indrukken te verwerken. Ik zal je blog nauwlettend in de gaten houden! Zet em op daar!
Xje Max

Gijs

Heee Jan,

Zooo wat een verhalen al, endan ben je er nog maar net!..
ik zit je zeker in de gaten te houden en ik vind het heel intresant om te lezen hoe het daar allemaal gaat.
En damn die foto's alleen al! Totaal andere wereld ofniet?
wat een uitdaging omdat allemaal daar op de rails te zetten
respect daar voor! iig al veel succes daar en natuurlijk ook veel plezier want lol moet je ook kunnen maken hea haha
en ik blijf je natuurlijk volgen!

Greeetz G (Y)

sanne

heej jan!
jeetje wat een verhalen, je schrijft heel mooi! het is net een boek wat ik lees. helemaal omdat ik nu eigenlijk pas kijk, lees ik alles in een keer. super spannend en gaaf man! ik zal uiteraard met je mee reizen, met deze grote verhalen. heel veel succes en plezier jongen, groetjes uit het koude nl!
sanne x

Emily

hee grote broer
je ziet er goed uit op de foto's!
En je verhalen zijn leuk om te lezen!
Hier is alles wel oke.. mamma en ik zijn even ziek geweest. En euuhh. vernoem je ook een staart naar mij?? Nee hoor..

Kusjes

Willy Koudijs

Hallo Jan,
Wij kennen elkaar niet, maar ik ben de docent Nederlands van je zus Emily! Zij vertelde mij (tijdens een les) over haar broer in Afrika en ik vond het erg leuk te horen dat je in Guiné Bissau bent. Ik heb er zelf namelijk 6 jaar gewoond. Eerst in Buba, later in Báfata en nog later in Bissau. Reinder is nog een oude bekende van mij. Doe hem vooral mijn hartelijke groeten!
Veel succes daar en als je ooit nog eens Creolo wil leren, kan ik je wel wat lesjes geven!! Fala tudu djintis lá mantenha!!
Vriendelijke groeten,
Willy Koudijs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!