Bon nove anu 2010

Er zit schot in de zaak!

Maar allereerst iedereen een goed en gezond 2010 gewenst!

Oud en nieuw heb ik op een Nederlandse manier gevierd. Via een live webcam verbinding met Nederland en BVN via TV sateliet. Samen met familie en vriendin en de oudejaarsconference op de achtergrond, telde ik mee af.
Dus een uur eerder dan hier in Guinee 2010 begon, had ik mijn feestje. Gaf een goed gevoel.

Ik ben sinds oud en nieuw in Bissau. Het plan was om een paar dagen later weer naar Gabú te vertrekken maar ik ben nog steeds in Bissau. Door meerdere omstandigheden, waaronder mijn verblijfsvergunning en de sleutels waar ik het de vorige keer over heb gehad. Ook is de vrouw van Quebas neef plots overleden (veel mensen overlijden hier heel plotseling). Natuurlijk heeft dat voorrang. Kan ik mij goed voorstellen.
Ook omdat ik veel denk aan mijn vader die hier ook heeft gewerkt (wat werken in Guinee inhoud).
Gister heb ik ene Steven ontmoet. Een Nederlander die hier voor 10 dagen in Guinee is omdat hij een huis gaat bouwen, voor weer iemand anders. Maar goed hij heeft mijn vader in Guinee ontmoet, in Buba. Ook kent hij Johan, die hier ook een aantal keer is geweest. Ik praat zo lang mogelijk over wat hij weet van mijn vader. Maar we hebben het ook over mijn verblijf en het zijne tijden geleden. Een leuke ontmoeting, voelt erg vertrouwd.

Deze week in Bissau heb ik weer weinig uitgevoerd, zoals dat gaat hier in Bissau. Mede daarom zit ik liever in Gabú. Zondag heb ik de auto van Reinder geleend en ben samen met Tiny een bezoekje gebracht aan Queba en zijn gezin een goede reis gewenst. Daarna ben ik met Tiny gaan zwemmen. Ik had er erg zin in. Lekker baantjes trekken of een beetje lol maken. Lekker vrij in het water. Van Tiny heb ik begrepen dat ze mij naar het grootste zwembad van Bissau loodst. Voor 3000 CFA krijg ik een handdoek en mag ik zwemmen.

Dus ik parkeer de wagen, loop om de hoek van het hotel (zwembad van een hotel), en... een pierebadje, een met schimmel betegelde badkuip van hooguit 10 bij 4 die op zijn diepst 1 meter 40 is. Geen of te weinig chloor. En vieze oude omkleedhokken zonder deur of zo. Mijn wil om te wemmen valt in het water. Maar doe toch een aantal baantjes omdat ik er toch heen ben gereden. Voor veel te veel geld (1500CFA) koop ik een biertje en trakteer Tiny die niet zwemt.

De rest van de week zit ik voornamelijk bij Reinder en werk aan een boekhoudsysteem via de prepaid software. En werk aan de cursus zendamateur, om in Nederland mijn zendvergunning te kunnen gaan halen. Erg leuke cursus omdat het goed aansluit op de wisselstroomtheorie die ik op school heb genoten.

Ook had Reinder problemen met de computers die hij had gekocht en van zijn bedrijf. Hij heeft een tijdje geleden iemand aangenomen om zijn computers te onderhouden. Al snel had ik door dat zijn kunde ophoud bij het aansluiten van een nieuwe harde schijf en het doen van een schijf defragmentatie. Maar Reinder legde zijn vertrouwen in zijn handen. Dus ik bemoeide mij er niet meer mee. Eerder heb ik Reinder geadviseerd over de computers en Windows erop gezet. Toen ze net hier waren. Maar Mr. Emanie, een Amerikaan die al lang in Guinee is weet alles beter dan ik. Een week later is er nog weinig gemaakt, wel veel gedaan! Maar niets verder gekomen. Ik moet steeds met lede ogen aankijken hoe de ene na de andere gratis virus scanner op de computer word gedownload, ook anti malware, anti worms, anti trojans, anti anti is volgens Emanie erg belangrijk. Dat de scans de gevonden virussen niet verwijderen, de computer hopeloos langzaam maken en maar 60 dagen actief zijn maakt blijkbaar niet uit :P. Maar goed, de beste man doet zijn best. En ik weet dat hij vroeg of laat er achter komt dat het niet werkt, dus ik wacht rustig af. En een paar dagen geleden was het zover, tot 12 uur ‘s avonds zijn Reinder en Emani in huis bezig met 2 computers. Op een gegeven moment verlaat Emani het huis. En Reinder begin in te zien dat het een eindeloze tunnel is. Hij heeft er op zijn Nederlands de pe over in.
Ik kijk het aan, hij heeft mij immers buiten spel gezet wat de computers betreft. Maar de volgende ochtend kan ik mij niet inhouden en zet Windows opnieuw op de 2 aanwezige computers, bel Reinder op en zeg hem dat hij gewoon een virusscanner moet kopen, omdat in dit land meer virussen dan computers zijn en dat virusscanners gewoon geld kosten, omdat het een product is net als de stroom die hij verkoopt. Na de 2 computers wil hij alle computers op die manier installeren. Wat zijn ze snel, en dat heb je binnen 1 dag gedaan, ik ben content met de situatie zegt Reinder tevreden.

Dus zo heb ik de afgelopen week een beetje in en om Rijnders huis gehangen.
Tot vandaag.

Ik besluit na het ontbijt Queba te bellen. Heb hem al een tijdje niet gesproken en van Reinder gehoord dat hij de minister had gesproken.

Nog voordat ik hem kan condoleren vraagt hij mij om over 3 minuten klaar te staan. Tuurlijk zeg ik met mijn slaperige kop. En 3 minuten Later zit ik bij hem in de auto onderweg naar, weet het niet. Maar alles beter dan binnen zitten niets doen. Onderweg word hij gebeld, wel vaker dan eens, maar een van die telefoontjes maakt dat hij de auto midden op de weg keert en gas bij geeft. De DG van energie heeft gebeld. Hij heeft een brief klaarliggen voor ons. Dus wij gaan hem meteen persoonlijk ophalen. Bij de overhandiging verklaart hij mondeling dat hij het niet eens is met de gang van zaken maar de opdracht van de minister zal gaan uitvoeren. Maar voegt hij er ondermonds aan toe, waar betalen wij het van. Ik weet dat de overheid zijn werknemers niet betaald. Al 2 jaar krijgen ambtenaren geen loon. Dus moeten zij het hebben van omkopingen e.d. De minister heeft zelfs geen beltegoed! De DG doelt op een bijdrage van ons maar Queba gaat er niet op in. Verstandig want hij weet dat met de urgentie brief die de minister aan de DG heeft geschreven geld los kan maken bij het ministerie van Financiën. Als wij de reis naar Gabú, onderhoud en zakgeld zouden betalen voor de DG en 2 van zijn werknemers, zouden wij morgen de sleutels hebben. Nu gaat het waarschijnlijk tot maandag duren. Maar de sleutels komen er want de DG voelt nu de druk van de minister.
Het is moeilijk om over deze zaken te schrijven via dit medium. Maar dit is globaal de stand van zaken.

Ik zal zaterdag (waarschijnlijk) weer naar Gabú gaan.
Dan kunnen wij alvast voorbereidingen treffen om onze eerdere voorbereidingen in werking te zetten zodra de sleutels in onze handen zijn. Dan zouden we binnen 10 dagen al stroom kunnen leveren door alle gedane voorbereidingen.

Ik ben erg benieuwd wanneer de generator start. Omdat ik tot nu toe nog geen afspraak op tijd heeft plaatsgevonden. Behalve dan tussen Nederlanders, dat gaat nog wel. Maar iedereen en alles werkt hier per dag. Van de markt, waar je een stukje tomaat kan kopen, (omdat de mensen niet met geld om kunnen gaan: 1 tomaat in de 2 dagen is goedkoper dan 1 halve per dag) tot de minister die alles ter plekke regelt en er de volgende dag niet meer over na denkt.

Maar toch, in Nederland zijn veel regels, daardoor duurt alles lang en zijn er veel irritaties. Hier zijn er weinig regels daarom duurt het lang en zijn er veel irritaties. Welke van de twee beter is ben ik al wel over uit, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik er ben opgegroeid. En de luxe gewend ben.
Maar bijvoorbeeld mijn school heeft (net als bij de sleutels) door omstandigheden nog steeds geen begeleiding weten te regelen voor mijn afstuderen.
Ik snap heel goed dat er veel verschillende belangen zijn, en dat niemand er wat aan kan doen. Maar het verbaast mij dat deze totaal verschillende manieren van bureaucratische aanpak, zo gelijke uitkomsten hebben.

Ik begin wel te merken dat ik meer en meer gewend begin te raken aan Guinee-Bissau. Een auto die zowat uit elkaar valt terwijl er gewoon nog een grote zak met goederen op het dak wordt gesmeten en er 8 mensen in zitten te wachten om met 100 km/h met een slag in het wiel en een krom chassis naar een volgende stad te rijden. Of een berg met afval dat ligt te smeulen omdat het 5 dagen geleden is aangestoken nadat er een feest is geweest en alles gewoon over het balkon op straat is gesmeten naast een ziekenhuis, waardoor ik mij niet kan voorstellen dat ze met die stank les kunnen volgen. De rook zweeft ook gewoon in het gebouw. Het valt mij nauwelijks meer op, eerder zal ik kijken naar een winkel die ik nog niet had gezien en wat je er kan kopen. Pas nu ik eraan denk zie ik weer hoe groot het contrast met Nederland is. En dat gaat ook weer heel moeilijk worden als ik terug kom,

Maar voor nu vind ik het goed, even Guinee eigen te worden.


Mijn vader had niets voor niets iets met dit soort landen.

Reacties

Reacties

Lind

Je doet het goed jannieman. laat ze maar eens zien dat jij het toch soms net iets beter weet. jan de man die alles maken kan, ik bedoel maar :D(L)

kus je zus(je)

tantetje

Lieve lieve neef, ik wens je echt al het goede voor 2010 en hoop dat al het positieve waar je in 2009 in bent terecht gekomen zijn vruchten gaat afwerpen in 2010, ik denk wel dat je begrijpt waar ik op doek :p. Je hebt het verdient jongen dat je gevonden hebt waar je zo'n behoefte had, wij boffen maar met je. Wat geweldig dat je met je dierbare en je meissie online oud en nieuw hebt gevierd, ik weet hoe belangrijk dat voor je is maar ook voor het thuisfront. Juist door alles, weten wij hoe belangrijk je meissie is je moeder en ook je zussies, geniet ervan. Je zuigt verhalen op van je vader merk ik, je wilt weten hoe hij dacht en deed het krijgt steeds meer een plekkie voor jou merk ik, zal hem goed doen daar op zijn wolk!!!!! Ik heb besloten om in de foto's en verhalen van vroeger te duiken, misschien als je terug komt is het klaar. Is er iets wat wij/ik hier voor jou kan betekenen want alleen je verhalen lezen en foto's kijken is makkelijk, dus laat maar weten of mail me maar.
Lieve Jan heel veel xxxxxxxx en dikke knuffel hier uit Bêk

emily

Hee jan..
Alles klinkt wel alsof het goed gaat daar.
Hier ook alles goed..
druk met school..
Spreek je snel weer op msn ofzo:)
Kusje je zusje

jip

Joow Janus
Hoe is t? al een tijdje niet meer online geweest dus dacht, dan maar nieuwerwets bloggen (zoo 2009). weet niet zo goed wat te typen maar verveel me gewoon een beetje, je verhalen zijn erg leuk overigens. Foto`s ook, en jou kennende zal dat pas een fractie zijn van wat je geschoten hebt. Hier is het een winter zoals een winter hoort te zijn..... heerlijk koud! :P Anyway, ga je spreken en doe waar je goed in bent yoowyo

Lilian

Zo te lezen ben je al aardig ingeburgerd daar!
Mooi dat je er zo voor open staat..
en kan ik weer opscheppen over mijn vriendje in Afrika, hihi. Ben trots op je:)

Ik mis je, bij alles.

Kusjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!