viva la Gabú

Viva la Gabú,,

Ik voel mij weer in mijn element. Eindelijk ben ik in Gabú aan gekomen, een hele opluchting.

Zoals sommigen zullen hebben gemerkt heb ik mijn vorige verhaal gewist.
Ik was erg moe, en heb daarom geen goed verslag kunnen schrijven (esculpa).

De afgelopen week is de zwaarste geweest voor mij tot nu toe. Ik werd er zelfs ziek van. Huid uitslag en slecht slapen. stress

Er waren een paar zware factoren die het mij erg moeilijk maakte.
- Ik ben nog niet eerder zo lang van thuis geweest
- Ik heb nog niet eerder zoon groot contrast mee gemaakt, op las Vegas na.
- Ik heb nog nooit zo lang gelogeerd, laat staan bij vreemden
- Ik heb nog nooit zoon cultuur meegemaakt en zo geprobeerd het mij eigen te maken, eten, ritme, taal, gewoonten, gastvrijheid, status, privacy.
- Kort voor mijn vertrek ben ik verliefd geworden, en Lilian op mij. Een wonder, voor ons beide erg moeilijk om elkaar meteen zo lang te missen
- Ik was volkomen afhankelijk van andere mensen, eten, vervoer, sociaal.

In Bissau voel ik mij niet thuis, ondanks de gastvrijheid van Reinder en Awa. Die mij erg goed hebben geholpen.

Queba heeft mij de afgelopen week doorgeholpen. We zijn een paar keer op stap geweest.

Er is een groot festival in de stad. Georganiseerd door het CLCP, de kamer van koophandel voor alle Portugees sprekende landen. 2 weken lang optredens en workshops. Als ondernemers moeten wij daar natuurlijk bij zijn maar het is ook erg leuk. Vooral omdat Queba veel van de artiesten kent. Het zijn geen europees bekende artiesten, ookal zijn een paar zelfs in Nederland geweest om op te treden. Maar des al niet te min hier bekend en wij staan/zitten dan ook vooraan als soort VIP's. Bissau heeft in 25 jaar geen festival gehad als deze en dat is aan alles te merken. Van de orde handhaving tot de aankondiging van de artiesten. Zelfs viel de elektriciteit uit nadat de voorzitter van de CLCP in zijn toespraak een aantal keer viva la Bissau had geroepen. (en ik heb het op film!!) Bissau leert ongetwijfeld veel van dit evenement en het zal een stimulans zijn voor meer optredens en andere ondernemingen.

Veder heb ik veel bij hem thuis gezeten ook met de artiesten en zijn familie. Ik ben geraakt door de kora (Afrikaanse harp) een erg mooi instrument. Wij zijn ook naar de kapper geweest! Een leuke ervaring, in een versleten stoel voor een vergane spiegel, de tondeuse erin.(Blank haar is heel anders dan wat ze hier gewent zijn.)Ze kennen hier het beste coupe kort ? dus ik ben zo goed als kaal, maar krijg goede reacties. Na de knipbeurt, kreeg ik het gevoel dat de stoel het begaf, maar ik beland in een aangename lighouding. Ik word geschoren! Ik krijg ze niet uitgelegd dat ik dat tot dan toe altijd zelf heb gedaan. Maar voortaan weet ik beter, een heel aangenaam gevoel als je het mes eenmaal uit handen durft te geven ;P. en dat alles voor 2000CFA.

Toch had ik enorm behoefte aan zelfstandigheid. Ik wilde erg graag naar Gabú.
De drempel is echter hoog omdat Electro solar veel schulden heeft in Gabú (wat wel normaal is hier, en ook betaald gaat worden maar toch) en omdat ik alleen zou zijn daar plus dat er alleen avonds stroom is te regelen, kout water, en geen internet. Toch wilde ik gaan.

Met de bus, daarin voelde in mij alweer meer in mijn element. Ik was de enige in de bus die leek te genieten van de rit. Op advies van Queba heb ik de grote bus genomen, er rijden ook bestel en personen auto's. Maar die zijn vaak over beladen en rijden te hard.

In Gabú installeer ik mij in mijn eigen kamer. In ons Electro solar casa. Een soort neef van Queba, Mussa (Antonio senir) die ik eerder ook al heb ontmoet is blij mij te ontvangen. Hij gaat waar ik ga, wat wel handig is gezien ik nog niet vloeiend creools spreek, maar ik kan mij wel duidelijk maken in de meeste gevallen. Ook zijn alle elektriciens van Electro solar blij mij te zien. Net als de radio directeur Edu, zijn vrouw onze kokkin Thenna(creool voor hebben:)), en alle andere waar ik de naam maar moeilijk van kan onthouden.
Het dagelijks onderhoud hier is duurder dan men zou denken. Een stuk Afrikaanse zeep kost niks, 20 cent ofzo. Maar koffie daarintegen 50 kopjes Nescafé 4300CFA ong. 6,5 eurie. Brood ook niks 20 cent. Dagelijks onderhoud is goedkoop behalve als je iets boven gemiddeld wilt leven, boven arm dus. Ik betaal 10 liter diesel aan de radio voor elektriciteit tussen 19:00 en 03:00 (5000CFA). En voor het warm eten voor mij en wie er met mij mee eet 5000CFA.

Internet heb ik nu geregeld in het hotel (het internet café is een pentium 2 met meer virussen dan in Nederland mensen griep hebben, waarvoor speciaal een kleine generator op een autoband word gestart waarvan het een wonder is dat ie het een uur uithoud en daar betaal je dan ook 2000CFA voor waarbij 4 man over je schouder en 10 op de achtergrond meekijken, leuk voor één keer). Hier in het hotel kost het mij een fles gin na een praatje met de eigenaar Frans ex vreemdeling Renee. Een bewonderenswaardige man, houd van jagen, tv kijken(doet ie de hele dag) en goed drinken. Hij heeft zijn leven geleden en komt ook nooit in de binnen stad omdat hij daar binnen 10 min. Iemand kapot maakt. Het internet is sloop (9kb/sec.) maar ik heb internet!

Nu wacht ik rustig tot woensdag, dan komen Reinder en Queba naar Gabú. Tot die tijd vermaak ik mij heerlijk. Beetje creools leren, filmpje kijken met de nachtwacht, met zijn wapen spelen, eten (lopen, geld geven, lopen, fietsen, wachten, eten, 3x per dag), naar het café naar het hotel, en bij alle bekende even een praatje maken natuurlijk.

Veder ben ik een internet site aan het maken voor Electro solar. Ook heb ik een test opstelling van de prepaid meter gemaakt. De software heb ik bijna werkend, en ben bezig met een automatische administratie door de software te koppelen aan Excel. Nadere toelichting in mijn afstudeerverslag. Ookal heb ik vanuit school nog geen enkel bericht ontvangen! Terwijl ik nu mijn plan van aanpak moet inleveren, dit lukt mij niet zonder feedback. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt. Maar ik begin steeds meer in te zien dat Electro solar een grote uitdaging is op alle vlakken. Elektrotechnisch vanwege het netwerk, maar voornamelijk vanwege het aansturen van mensen omgaan met bureaucratie, en internationaal pionieren.

Vorige week nog moest ik veel aan mijn vader denken, hij zecht: komt goed en gewoon doen.

Groet van een Janneman in zijn element.

Reacties

Reacties

Anne

Jaaah goed te lezen!
En zo zie je maar, ook vanaf een wolk kan je wat moed naar naar beneden sturen aan je dierbaren. Niet te snappen maar zo werkt het wel.
Ik zou alle contactpersonen op school mailen! Het is vrijdag kerstvakantie en anders moet je wachten tot 5 januari.

Lind

lieve grote broer.
hoe fijn is het om te lezen dat je het weer naar je zin hebt. je dan indeling is ook lekker helemaal op zen Jans. ik zit hier in me nieuwe kamer, ik zal snal fotos naar je sturen! ik mis je echt. maar het is echt fijn te horen dat je nu lekker je gangetje kan gaan daar. denk je het nog wel 4 maanden uit te houden daar..?
haha wel heel leuk om te lezen hoe anders het daar is, en hoe hun alles daar op hun eigen maniertje regelen, maar hé.. Het werkt allemaal wel!

geniet, en inderdaad zoals papa zei ; komt goed.

kus je zus(je)

Lind

*dag indeling

tantetje

Maar goed dat we regelmatig wat voelen van jullie vader mijn grote broer daar vanuit zijn wolk daarboven, maakt het wel makkelijker als wij kunnen invoelen hoe hij het zou doen. En ja HET KOMT GOED met jou daar twijfel ik niet aan, dat het niet altijd makkelijk is dat is een feit. Wat fijn om te lezen dat je weer de controle terug hebt en je weer verder kan gaan met dat wat je goed doet voelen. Laat jezelf horen op je school jongen want daar hangt teveel vanaf en zoals je moeder al zei hier ligt bij alles voor 2 weken plat. Geniet, zoals Linda zegt, hier in bêk blijven we je volgen. xxxxx en dikke knuf

Margreet

Hoi Jan,
Goed van je dat je deze eerste fase doorgekomen bent. Vol Houden dus. Je zult het niet bedenken, maar vandaag was het hier harstikke koud. Het is alweer 10 jaar geleden dat Ben en ik in Guinee Conakry zaten dus veel van je berichten komen bekend voor en je maakt mooie foto`s. Bereid je voor op het Kersttafereeltje wanneer er geen stroom is en zet hem op
Margreet en Ben

Emily

Yeah
Jan Is Back!!

Dikke kus

Jeannette

Lieve Jan,

Twijfel maar niet aan je zelf, ik weet zeker dat je de juiste beslissing gemaakt hebt om daar naar toe te gaan, het is gewoon even heel erg wennen, geef dat even zijn tijd en wil niet te snel teveel,dan komt het goed.

Dikke kussen van Jeannette.

madelon

Ha witte reiziger! Goed gedaan! De volgende fase is als je er 3 maanden bent ;-) Knap hoor hoe je blijft voelen wie jij bent en wat jij nodig hebt tijdens al je aanpassingen. Zijn ze lekker die kippetjes daaro? Heb je ze zelf al geplukt? Doe je ding, hou je soepel, laat je nie gek maken nie..... liefs M xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!