Weekje Bissau

Hallo medereizigers,


Wederom bedank voor alle berichtjes! Zitten waardevolle tips tussen.
Ook leuk om te lezen dat een leraar van mijn zusje Reinder kent, en hij kent haar ook nog :).
Het heeft een heel verhaal los gemaakt over de tijd dat hij hier voor het eerst kwam.

Na mijn bezoek aan Gabú. Ben ik weer even bijgekomen in Bissau.

En ben daar nu nog steeds, maar ik zit niet stil! Het huis in Gabú is inmiddels af. Queba woont er al. En ik zal hem waarschijnlijk dit weekeind gaan vergezellen.

Ik heb samen met Reinder een temperatuursensor gevonden die op 104 graden afschakelt. De schroefdraad is te groot, een adapter dus, daar hebben wij een draaibank voor. (als je die ziet is het niet te geloven wat er mee gemaakt word). Maar martiaal is ook lastig. Vooral omdat wij nu een koperen moer nodig hebben, of iets in die richting. En zo prutsen wij veder.

In Bissau heb ik genoeg te doen. Ik ben begonnen aan de kaart van Gabú. Een hele klus. Niet direct elektrotechnische, maar wel erg interessant. Niet alleen heb ik (met hulp van Lilian) Photoshop Element voor een deel onder de knie. Maar vooral heb ik veel nagedacht over structuur en toepassing.
Ik heb er een stukje ' requirements engineering 'op los gelaten.
Wat zoveel wilt zeggen als, kijken waarvoor het word gebruikt. Wat is nu egt belangrijk.
Zo heb ik een erg simpele kaart gemaakt, met zo veel mogelijk herkenningspunten. Hiervoor heb ik veel overlegd met Emanie die Gabú goed kent.
Dat is van belang omdat later ook onze elektriciens met de kaart moeten werken om kabels en transformatoren op te sporen, later zelfs de huis aansluitingen.
Ook hebben wij ervoor gekozen om de huizen cijfers te geven net als in Nederland.
Dit cijfer krijgen ze pas als ze zich inschrijven, zo stimuleren wij ook de inschrijvingen.
Dit willen wij onder de bedrijven doen door reclame op de kaarten te zetten. Logo's hebben ze bijna niet dus een naam op de kaart bij een afname van X KWh per week.
De kaart zelf krijgen iedereen bij het kopen van 20 KWh.
Omdat een goede printer in velden nog wegen is te bekennen word het nog een klus om de kaarten goed te printen. Hier zijn wij nu mee bezig. Hoe krijgen wij de kaart op gewenst A2 formaat. 1 is de kaart niet egt in die verhouding 2 zijn er drie A2 printers in heel Bissau dat wij nu weten 3 usb is hier zeldzaam. Maar zo is alles hier, er is erg weinig dus als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan ;) Dus 2x A3 (bij Jan van Manen) kan ook voorlopig.

Veder geniet ik ook nog volop van de omgeving. Jan van Manen heeft mij meegenomen naar een ongelofelijk strand. In de buurt is geen strand, althans niet schoon. Dus dik een uur rijden door het mangrovebos met de 4x4 om uiteindelijk in paradijs uit te komen! Op de uithoek van het continent. Met flamingo's en zelfs Nederlandse trekvogels. Jan vertelde mij dat hij eens een dode vogel heeft gevonden met een pootbandje om van het Arnhems trekvogelcentrale!
2 mannen mee om de parasols en koeltas met bier en nootjes te dragen :p Zelf vinden zij het ook erg leuk om er te komen. Het zijn geen slaven ofzo. Ik heb geprobeerd Mamadoe de borst crawl te leren. Het leverde in ieder geval een erg komische situatie op :P
Het bezoekje was ook praktisch. De vorige keer was hij vast komen te zitten en had nog schuld uit staan bij een boer met trekker die hem eruit had geholpen.

Zijn dochter had mij uitgenodigd om mee te gaan stappen. Die avond komt ze al half dronken aan, in de auto! Ik ben met haar een capirinha gaan drinken maar ben toen weer naar huis gelopen! Een meid zonder rijbewijs, dronken achter het stuur, dan mag je nog zoon diplomatiek nummerbord hebben en er geen regels zijn. Dan pas ik.
Vond het wel beetje naar. Zaterdag is niet de goede dag om uit te gaan zecht ze. Vrijdag, maar dan wel zonder auto, of met min of meer bob stel ik.

Gister had ik mentaal een zware dag. Erg slecht geslapen. En had erg veel verlangen naar thuis, vrienden, vriendin en mijn gewone werk! Zat er even helemaal doorheen. Maar na een goede nachtrust en zorgzaamheid van Diana. Met handen en voeten en het beetje creool dat ik ken. Zij zag het meteen,, Jan bladibladibla Holandaise, aan de gebaren maak ik op dat ze ziet dat ik aan thuis denk. Zij komt bij mij zitten en wij proberen wat te praten, erg lieve vrouw.

De Container met spullen voor Gabú, digitale KWh meters, de persoonsgebonden passen, pas lezer, computers en nog meer is aangekomen in de haven. Onze 'disperciant' (iemand die de invoering gereld. Zorgt dat de container donderdag wordt afgeladen op een vrachtwagen en naar Mavegro (Jan van Manen) word gebracht die de verscheping heeft geregeld.
Dan kan ik gaan spelen (werken) met de software.

Ook kan ik nu beginnen met het intekenen van de aanwezige kabels. De mensen dicht bij deze kabels zullen de eerste inschrijvingen worden, zoon 400.
Deze kaart (een nieuwe laag op de bestaande kaart) zal voor ons bedrijf blijven. Hier komen ook de technische schema's bij van de installaties.

Tot slot wil ik nog even wat kwijt over hulporganisaties.
Ik ben hier zelden zinvolle hulporganisaties tegengekomen!
De meesten hebben zelfs een averechts effect, en kunnen zelfs ons project in gevaar brengen!
Meerdere keren zie je hier dat dingen gratis worden gegeven, zoals hier in de stad nieuwe gebouwen voor ministeries geschonken door de Chinese overheid. (die hier grondstoffen delven). Nemen ze hun eigen werknemers mee!
World food program: eten weggeven! Zodat de boeren geen werk meer hebben ofzo, wat is het nut? Soms worden ondernemers geholpen, als zij een plan hebben. Maar als ze dan geld krijgen,, tja doen ze niets meer, het is gegeven bijna nooit geleend, en als het geleend is betalen ze het niet terug!
Maargoed, ik kan wel door blijven gaan over de nieuwe auto's die ze importeren, en hoeveelheid geld dat ze zelf verbrassen, en corruptie helpen om hun eigen doelen te halen. Om hun bazen weer tevreden te houden.
Maargoed belangrijk is dat geen hulporganisatie een elektriciteit wil geven aan Bissau!

Genoeg afgegeven op goede bedoelingen, ik ga zo lekker slapen na weer een vermoeiende dag. De warmte maakt alles iets zwaarder, maar ik begin steeds productiever te worden:).

Ik zal zo snel mogelijk de foto's van het strand en kaart uploaden.
Maar eerst in een diepe slaap, na weer een heerlijk bord rijst met vlees, jus en groente (heb nog niets anders gehad behalve friet).

Iedereen veel groeten uit het warme regelloze puinhoopje Guinee.

Janneman

Reacties

Reacties

Lindd

Jannn ik mis je nu ik dit zo lees.
echt super wat je daar allemaal doet en ik zie jou daar echt al rond lopen. jij doet je ding en ik weet zeker dat ze heel blij met jou zijn. leuk om je verhalen te lezen broer! ik mis je. oh hebben ze daar ook friet? Hehe net zo lekker als de frietjes van annet hier?


kus je zus(je)

madelon

ha witte reiziger!
Leuk om al je verhalen te lezen. Voor een land met weinig elektriciteit en computers, stuur je nog veel mailtjes ;-) Stuur maar wat zon hier heen. Die foto's doen me denken aan mijn trip naar New Zealand. Je kan het laten zien en het is ook heel leuk om te zien, maar echt vastleggen hoe het daar voelt en ruikt enzo dat gaat niet. foto van het strandje: leuk, maar is pas indrukwekkend als je er met je blote voeten in staat en de zon op je huid voelt schijnen en de geur van mangrove en zee je neus binnendringen. Het geluid van creools gebrabbel op de achtergrond en het geruis van de golven en geluiden van vogels enzo die wij hier niet kennen. (behalve dan die trekvogels die dol zijn op rukwinden) ;-) och och ik wordt er bijna dichterlijk van zo tegen sinterklaas (of snikkel-aars zoals wij hem hier stiekem noemen) nou genoeg over dit alles, liefs en je doet het fantastisch. ben trots op je. MMmrxxxx
P.S. vertel ze daar maar niet dat we hier sinterklaas vieren. Van zo'n witte ouwe lul met zijn zwarte knechten.

tantetje

eerst een antwoord op je vraag bij een foto; Kom je genieten? nou sta er maar niet van te kijken als we er ineens een keer zijn. Verder als ik je hoor praten over de hulporganisaties, is het net of je vader (mijn grote broer) sprak die zei altijd hetzelfde. Hij kon zich er heel er boos over maken. Ik hoop je snel weer eens te zien via de webcam en wie weet misschien nog wel daar in levende lijve

peetje

wat een lekker strandje broertje!
dat zou wel een lekker plekje zijn voor mij om te chillen...wie weet zie je me zo ;)

goed werk van je...dat met die kaart...lijkt me een heel gedoe zeg :S enne...niet zeuren dat je alleen maar friet krijgt hea :P is alleen maar GOED!!! klinkt als paradijs voor mij (A)

hahaha...mupke, doe je ding :) en we denken aan je

xxx je zus

Jeannette

Lieve Jan,
Hier giert de regen en de wind om het huis, nee dan zit je toch liever op een plastic stoeltje met je voeten in het zand.
Heb maar geen heimwee voor dat je het weet is het alweer voorbij, en dan begint hier het voorjaar weer
en kijk je weer met weemoed terug aan die bijzondere
tijd waar je nu in zit.

xxx Jeannette

willemien witte

Hallo Jan,
Misschien heb je mijn naam ooit opgevangen, ik ben collega van Anne. Zij is mij heel dierbaar en jij bent een stekje' van haar. Om die reden voel ik me niet echt een gluurder, als ik jouw berichten lees. Wat schrijf je leuk. Ik leer van jouw verhaal en dat is fijn. Ik heb groot respect voor deze bijzondere onderneming van jou en ik zal je af en toe volgen. Veel succes met jouw belangrijke werk en heb vooral ook veel plezier.
hartelijke groet Willemien

Anoek

heey hoorde van jill dat je dit doet egt super joh weet cker dat ze erg blij zijn met je hulp daar. hoop dat je hier veel van leert en hiervan groeit maar daar heb ik geen twijfel aan. ik vind dit egt iets voor jou!! super hoor
ik ga je verhalen zeker bijhouden hoor!
groetjes Anoek

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!