Jan goes Gabú

.Ben gaan shoppen met Diana. Een lieve vrouw die het huishouden doet.
Met de taxi, voor 300 frank week die van zijn route af om ons af te zetten.
Op straat staan allemaal mensen en waren die op de een of andere manier te koop zijn.
Dan sleurt Diana mij langs deze grond verkopers, en daar achter begint het pas, een met zakken en plunje overdekte markt hutje mutje en egt hutje mutje. Nauwelijks is er door de kleren en goederen iets te zien. Maar Diana kent de weg. Met handen en voeten maak ik haar duidelijk dat ik iets luchtigs als linnen (lien) zoek broeken(caluca), overhemden en sokken (minja) . Na wat rondlopen, en vragen vinden we 2 broeken en 2 overhemden. Alles wat te koop is komt van Humana en Unicef e.d. af. Maar het zit lekker en heb erop gelet dat het heel is.
één broek 5000, - frank een overhemd 2000, -.
Diana leert mij veel niet alleen creool maar ook over gebruiken, afdingen is er niet bij. Geld hou je verborgen. Oversteken doe je samen met anderen enz. erg lieve meid.
Reinder belde mij net dat wij morgen! naar Gabú vertrekken. Het huis is slaapbaar en wij gaan daar dingen als huishoudhulp en internet regelen voor we het energie netwerk gaan nalopen. (ik heb begrepen dat hij de radioman daar kent al heeft aangekondigd dat wij komen. En dat iedereen zijn zut uit de stadspalen moet halen omdat die van ons zijn en wij daarmee gaan werken)
Dan kan ik gaan beginnen. (plan van aanpak, meter verkoop, generator aansluiting, netwerk e.d.).
We hebben al een hoop spullen gekocht onder andere via marktplaats:), groepen kasten en kabel
Automaten, generator onderhoud en olie kopen wij nieuw. Het meeste in Nederland wat vervolgens naar Dakar per boot gaat en vervolgens via vrachtwagens naar Bissau. Hier hebben wij een eigen vrachtwagen en er zijn er genoeg in te huren om het naar Gabú te brengen.
Volgende week halen wij een grotere generator die hier staat op. Die zal voorlopig nog niet gebruikt worden.
het is wel handig als die al in Gabú is. Hij staat nu nog ingemetseld en proef te draaien. We hebben een kraan (zonder enige elektronica) waarmee wij de generator op de vrachtwagen gaan laden.
Op de generator staat dat hij voor 'heavy duty' omstandigheden is en bij 40 graden kan werken, maar de elektronica heeft het al na 240 begeven. De generator die er nu naast staat is een oude van 25 jaar, geen poes pas en loopt nog steeds. (keerring dusdanig kapot dat er een bak omheen is gelast waaruit het terug naar het reservoir word gepompt?.
Zodra ik weer internet toegang heb meer nieuws,
Logó (later/tot ziens)
Jan

Reacties

Reacties

Anne

Het klinkt alsof je er al heel vertrouwd bent! Ik herinner me ook zo'n markt in Bissau. Wat een andere markt dan hier op vrijdag. Vlees dat in de open zon lag. Het gekrakeel. Goeie reis morgen!!

Olaf V. te E.

Lijkt wel wat op India. Als je een vrachtwagen ziet rijden met voorop 2 jongetjes, een om het water wat uit de radiateur lekt op te vangen in een emmer en de ander op de motorkap om het er weer in te gooien, dan ben je in India.
Bij jou is het zo te horen niet anders.
Volgende keer eerst even de Zeeman leegkopen, dan kun je daar in de handel gaan.

Plezier in Gabu

tantetje

Nou jan zoals wel verwacht kun je het daar prima vinden met iedereen, niet anders dan hier. Ik was natuurlijk weer meteen super blij toen je schreef dat je iemand had ontmoet die nog gewerkt heeft met mijn grote broer, heel bijzonder!! Verder vind ik het zo fantastisch om je te volgen, goed dat de mogelijkheden daarvoor zijn. Blijf je op de voet volgen en wie weet...... xxxxx uit Bêk en natuurlijk de groeten van de rest van de familie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!