Bissau

Zo ik begin nu een beetje te wennen aan Bissau.

Het is niet meer zoon enorme shock als ik de poort uit ga.
Heb op de kaart zo precies mogelijk aangegeven waar ik nu woon.
Ik ben onderhand de eigenaar van tientallen duizenden frank's.
En ga vandaag wat kleren kopen, en langs de Orange winkel om mijn telefoon te laten deblokkeren, ik kan nog geen sms uit Nederland ontvangen:S.

Mijn nummer hier is trouwens (00245) 550 50 63
Reinder is te bereiken op (00245) 550 50 61

Er zijn hier maar 3 aanbieders van Telecom, die je overal ziet, bijna alles op prepaid basis.
660 frank is 1 euro, gemiddeld loon in dienst van blanke 60.000 franks, taxi kost ong. 200 franks maar rijden vaste routes zijn gedeeld en gaan veel kapot, bussen zijn er ook maar daar zal ik het maar niet over hebben want die vallen zowat uit elkaar. (liggen ook hier en daar uit elkaar).
Gister ben ik met Reinder op stap geweest. Eerst naar de winkel van Jan van Manen 'mavegro'
Reinder bestelt vaak spullen via Jan. We halen een paar dozen met olie, lucht filters, snaren en riemen op voor verschillende types generatorsets. Ook voor de deutz in Gabú.

Jan is een goede vent, als ik binnen kom in zijn kantoor vraagt een administrateur gebrekkig 'wil jij koffie kloothommel?' hahaha. Hij heeft ze gezegd blanken dat altijd te vragen.
Jan heeft zoon 3 hectare grond met onder andere een garage een mijnopruimingsdienst. Een bureau van 'Plan'. Appartementen voor buitenlanders van Unicef en UN en weet ik wat hier nog meer is. Delen verhuurd aan Engelse vrijwilligers organisaties. En hij is bezig met het bouwen van een groot winkelcentrum/Markt.
Bissau is in 1998 verkloot. Het leger heeft een staatsgreep gepleegd, het land werd even beheerd door het leger. De grenzen dicht, mensen van straat. Toen begon het plunderen. Reinder vertelde mij dat hij liever een bom op zijn gebouw ziet dan plunderaars. Alles was weg en dus ook alle buitenlanders.

Dit land draait op gegeven geld. De ambassades, organisaties e.d. zorgen voor de meeste werkgelegenheid. En vroeger de buitenlanders maar die zijn bijna allemaal vertrokken. Ook dingen als de haven zijn geschonken. Maar de mensen hier zijn onwillend ofzo want de meeste schepen die er liggen zijn gezonken waardoor andere schepen niet kunnen afmeren de haven dichtslibt met zand. En niemand die er iets om geeft. Zo gaat het met de meeste dingen hier. Vliegveld, stadion maar ook gegeven vrachtwagens belanden binnen no-time op de kop ofzo.

Jan is een mannetje van alles hij werkt voor de koningin van Nederland, consult van Nederland en Engeland, is voorzitter van allerlei dingen. Hij zat zelfs achter de president bij die militaire bijeenkomst die ik op mijn 2e dag zag. Hij verteld mij dat het hier een groot dorp is de president is gewoon een kennis net als de 1 minister die gister nog hier bij Reinder was en ik bijzat.

Later die dag rij ik met Reinder naar zijn bedrijf Stenaks, ook getroffen door de staatsgreep. Maar het loopt min of meer, er staan op zijn 2 hectare 5 gebouwen vol met vrieskisten. Vrouwen die er massaal zijn maken er een soort ijsjes. In zakjes die je dan kan uitzuigen:S. En een kabaal en stank dat ze maken! Reinder zorgt voor stroom voor de kisten. Voor 450 frank krijgen ze 1 kWh. bij 10 kWh of meer word dat 300 frank. om de havenklap staan er vrouwen voor zijn kantoor raam om geld te geven. Ook verkoopt hij wat stroom naar buiten van zijn terrein. Erg grappig. (lijkt duur maar is goedkoper dan een eigen generator laten draaien)

Op zijn terrein ontmoet ik een man, Carlos. Hij heeft een tijd met mijn vader gewerkt!
Jammer genoeg kan ik nog niet genoeg creool om met hem te kunnen praten maar dat ga ik zeker nog eens doen!

Ook rijden wij langs de franse ambasade waar een generator voorzien word van nieuwe zuigerveren. Reinder heeft een aantal generatoren in beheer.

Waarneer wij naar Gabú gaan is nog onduidelijk. Het huis is bijna af er wordt nu geschilderd. Maar het geld is een beetje op, en om daar in een hotel te zitten is onzin.
Heb er wel erg zin in! Begin dit land leuk te vinden. geen regels, alles is mogelijk. Als je een beetje iets doet en kan ben je hier de man.
Het doet mij erg goed jullie berichtjes te lezen. Zowel van bekenden als onbekenden.

Blij ook dat het op de misti nog goed gaat! Zijn er nog genoeg kasten?
Berry interesse in een hovercraft? Jan heeft er een te koop
Jip dat is een zundapp motorblok op een zelfbouw ding :D (APK kost hier allen geld).
Max misschien dat ik hier een Puch met mega geluid kan bouwen:P
Luc hoe is het met de brom?
Zusjes houden jullie elkaar een beetje heel?

Begin jullie allemaal nu toch wel beetje te missen.

Grote Groet Jan

Reacties

Reacties

madelon

Ha witte reiziger!
Ik zat net je foto's te bekijken. Sjonge jonge. Lijkt me heftig om dit in het echt te zien/ruiken/ervaren. En ja, gewoon iets geven werkt niet. Het werkt als je de mensen zelf vraagt wat ze willen en ze dan helpen om dat samen met ze te realiseren. Dan hebben ze het zelf gedaan. Lijkt me ook fijn en verdrietig tegelijk als je iemand tegen komt die je vader heeft gekend. Ben trots op je. Hou je soepel. lekker avonturen. Ben benieuwd met watvoor inspiratie je weer thuis komt. Liefs MMmr xxxxxxxxxx

Gijs

Heee Jan,

Zooo wat een verhalen al, endan ben je er nog maar net!..
ik zit je zeker in de gaten te houden en ik vind het heel intresant om te lezen hoe het daar allemaal gaat.
En damn die foto's alleen al! Totaal andere wereld ofniet?
wat een uitdaging omdat allemaal daar op de rails te zetten
respect daar voor! iig al veel succes daar en natuurlijk ook veel plezier want lol moet je ook kunnen maken hea haha
en ik blijf je natuurlijk volgen!

Greeetz G (Y)




ps. nu staat die wel onder het goede verhaal!

Max Horsman

Een puch met mega geluid? Nog meer geluid? Die dingen maken al herrie zat!:P Als ik je verhalen zo lees begin ik toch wel een beetje jaloers op je te worden, lijkt me toch allemaal wel spannend! Las overigens in het volgende verhaal dat je automaatjes aan het inslaan bent, heb er nog genoeg liggen, je mag ze voor een vriendenprijsje hebben haha ;) Overigens is het best vreemd om steeds tegen de JF Partner aan te kijken terwijl Janneman nergens te bekennen is. Maar goed het is nu dan ook tijdelijk de JvdH Partner :P Take care!

Anne m

Hey Jantje
Wat een leven daar.... Nu weten we zeker dat we toch maar een saai bestaan hebben hier (ha,ha).
Het klinkt alsof je al goed aan het netwerken bent, dat doe je goed zeg.
Die man die je pa kende, toeval of mag het zo zijn. Hij zal je vast mooie verhalen te vertellen hebben over die stoere pa van je.
Hou je haaks, lieve Jan.

Knuf van fams

P.s. Feike vraagt of je wat met de pluggen kunt beginnen...? Groet van speedy!

peetje

heee janneman,

goed om te horen dat je wel wat positiefs ziet in het land ;)
geen regels...hmmm klinkt goed!!!

zo raar om die fotos te zien en je verhalen te horen...echt totaal een andere wereld dan hier!
ik hoop dat je ondanks het werk ook lekker kan relaxen
en genieten van het land :)

en vergeet niet mijn boompje te planten he mupke ;) ik ben benieuwd hoe groot hij is geworden na 5 maanden!!!

dikke kus...love you...je zus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!