goed gewend, egt begonnen

2e keer gabu.
Ik ben weer in Gabú geweest. Het huis is klaar, dus heb voor het eerst in mijn eigen kamer geslapen:P
Ik ben erg tevreden met het huis. We hebben een wateraansluiting, dat hebben maar 45 huizen in Gabú. Het is allemaal niet goed afgewerkt maar het functioneert. Muggen gaas, sloten (chinees en Europees, dus kloten met de draairichting) fornuis en badkamer. Alleen is onze huis generator weer kapot, dit keer zijn de veld diodes kapot. Als tijdelijke oplossing hebben wij een kabel vanuit Radio S'occo aangelegd. De directeur Erdu is onze administrateur en zijn vrouw is onze kokkin. Hij heeft een generator voor de avonduitzendingen, maar werd al 3 jaar niet gebruikt. Dus voor 10 liter dissel per dag mogen wij van 19:00 tot 3:00 gebruik maken van zijn generator. En opeens word er ook avonds S ‘occo uitgezonden:P. met onze reclame, en wij hebben een muziek nummer 'elktro solar' die ook gedraaid word.

De eerste dag zijn wij voornamelijk bezig met het aanleggen van de kabel, en de diodes uit de generator halen. Ook koop ik een fiets.
Ze weten hier goed de waarde van spullen te bepalen, hoe meer onderdelen een fiets heeft zoals versnellingen hoe goedkoper die word. Hoe degelijker hoe duurder. Ik koop een versnellingloze fiets van redelijke kwaliteit. Ik laat de fietsenmaker er licht op zetten, en in orde maken. Maar hij draait meer los dan vast en ben zelf nog 2 uur bezig met het repareren van de fiets. S'avonds heb ik nog even tijd om een rondje te maken om wat middenspanning kabels op de kaart te tekenen.

De volgende dag sta ik nog voor het licht is op. Zodat ik zodra het licht genoeg is kan gaan rondfietsen. Om 8 uur komt Erbadu mij vergezellen, samen fietsen wij door de stad alle kabels langs. Erbadu is een goede man, zeker van zijn zaak, betrouwbaar, en wel willend. Hij heeft voor heen in de elektriciteit centrale in Bafata gewerkt. Hij kent daardoor alle kabels in Gabú zelfs nu nadat hij 3 jaar zonder werk heeft gezeten weet hij nog elke kabel te vinden zelfs ondergronds! Op een moment wijst hij naar een boom, daaronder komt een laagspanningskabel omhoog verteld hij. Inmiddels is die overgroeid door de boom. Erg handige hulp bij het intekenen en inventariseren van de kabels.

S'middags als het te warm word gaan wij eten. Na het eten loop ik langs vraagtekens op de kaart en daarna moeten wij alweer vertrekken om voor het donker terug te zijn in Bissau. In het donker met een kapotte auto op de weg staan is hier hoogst ongewild. Met namen in het binnenland.

Er zijn stammen ion het binnenland waarbij de jongeren voor ze besneden mogen worden gek moeten doen. Zich bewijzen als man. Ze lopen dan soms een jaar met versieringen en stokken, schilderen zichzelf elke dag wit en moeten ongein uithalen als dingen stelen, vee doden enz. als jij dan als blanke langs de weg staat ben je een goed doelwit. En de auto's achter je kunnen je niet zien, zij hebben meestal zelf geen verlichting. Dus op tijd vertrekken wij terug naar Bissau.

In Bissau trek ik nu meer met Queba op. Hij is een waardevolle man. Gespecialiseerd in praten. Hij werkt voor een groot Nederlands olie maatschappij. Hij is de vertegenwoordiger voor dat bedrijf in Guinee, Angola en nog 2 Afrikaanse landen. Afgestudeerd socioloog. En directeur generaal van elektro solar, Reinder is Directeur techniek pracktimento, Ik ben directeur techniek theorie.

Queba heeft mij voorgesteld in Gabú als topoloog, elektricien op het hoogste niveau, en weet ik nog meer. Kom ik nu achter. Hij verdeeld mij dan ook dat sommige mensen geïnteresseerd zijn in mijn kennis. Iemand uit Bafata heeft hem zelfs gevraagd of hij bij elektro solar mocht meelopen om wat van mij te leren :D. Ik stel voor om een lespakket te bedenken. Een simpel pracktisch pakket. Geen boeken noch lokaal. Gewoon werken en uitleggen. Maar dan wel met een systeem. De wet van ohm bijfoorbeeld is mooi uit te leggen aan de hand van de digitale KWh meters en een lamp met een multi meter. Ook vuist regels voor kabel diameter en veiligheid wil ik behandelen. Dit zal ik vedder gaan uitwerken de komende weken. Erg leuk :P. En queba is ook enthushast. (reinder ziet mij liever werken denk ik, maar zal het wel waarderen). Iedereen is erg onder de indruk van mijn kunnen. Dan wel op theoretiesch gebied. Want ookal heb ik redelijk wat pracktijk gezien voor mijn leeftijd en opleiding, ze wassen mijn oren 3x op een dag hier. Diodes uit een generator halen op de stoep in het zand met 34 graden en geen krik noch takel of speciaal gereedschap doe ik ze niet na in 1 uur. Ik leer erg veel over alternatieve manieren van werken.

Ook Jan van manen is geintereseert in mijn specialiteit, ik ga waarschijnlijk in de rest-uren een plan bedenken voor een gebouw die hij nu laat bouwen. appartementen boven op een nieuwe nissan dealer. Ik hoop te regelen dat ik in ruil daarvoor wat korting krijg op het verschepen van een auto.

Die ik nu erg graag wil. Dat geeft mij veel meer vrijheid in dit land. En de mogenlijkheid eens vedder te kijken dan Gabu en Bissau. Als iemand nog een oude nissan zonder kenteken en APK weet,, laat het weten (4x4 vereist).

Vandaag ben ik bezig geweest met het prepaid systeem. De software ervoor moet nog ingesteld worden en vereist wat uitzoekwerk. Normaalgesproken raad de chineese leverancier een weekcursus aan in china. Maar daar heb ik natuurlijk geen zin in nu, laat staan dat wij het kunnen betalen. Dus gewoon zelf uitzoeken. Heb vandaag ingeschat dat ik er wel een weekje mee bezig ben. Dus werk aan de winkel volgende week :P .

Dat komt goed uit want wij wachten nu op de DG van het ministerie van energie om een inventaris te maken van de installatie zoals die nu is voor de trug overdracht over 4 jaar. En dat schiet niet op. Queba gaat er dinsdag druk op zetten via de minister van energie.

Waarom missionarissen wel werken en hulporganisaties niet;

Missionarissen zijn hier met een missie,, organisaties met een opdracht ;P

Groet Jan

tantetje

Nou jan als ik je verhalen lees heb ik de indruk dat je al goed geïntegreerd bent daar, natuurlijk hebben ze daar ook snel door dat je een toffe peer bent. Al je technische verhalen geven me extra stof om met Leon door te nemen want het is veel abcadabra voor mij, leer ik ook nog eens wat!!
Verder is het hier sinterklaasavond maar daar is niets aan zonder jou! dus we doen er allemaal niet veel aan dit jaar,is ook niet goed eigenlijk maar we pakken het wel weer snel op allemaal want dit voelt ook niet goed.
Geweldig dat je je plek langzaam vind daar als je goed bedenkt ben je nog geen maand daar dus dat is al snel. Hier is het regenachtig dus geniet daar ook van de zon, je loopt hier toch maar die ellendige winter mis. Tot snel met je volgende verhaal en foto's

Lind

jan ik geniet van je verhalen.
ik voel gewoon echt hoe jij daar bent, bij sommige stukjes denk ik echt, he dat is jan! :
"De volgende dag sta ik nog voor het licht is op. Zodat ik zodra het licht genoeg is kan gaan rondfietsen. Om 8 uur komt Erbadu mij vergezellen, samen fietsen wij door de stad alle kabels langs."

ik zie het al helemaal voor me. Geniet jan!
en we horen van je! doe je ding en laat ze zien wat je kan.

Emily

jan!
Je bent daar echt in je element lees ik,
je word als wel edel beleerde man behandeld
er zijn mensen die van je willen leren
(kan je eindelijk het op je eigen manier doen, 10x beter dan je school waar je altijd kritiek op hebt natuurlijk)
je hebt een fiets, een huis, mensen die je inspireren.
En een hele hoop mensen die hier in Nl door jou geinspireerd worden, je op de voet volgen, met je mee denken. Dit zou wle eens het beste kunnen zijn wat ej is overkomen (maar daarmee ook het slechtste want wij zitten hier en jij daar, wij missen jou, jij mist ons) maar dat maakt thuiskomen ook wel weer leuk :)
Geniet, doe je ding, mis ons niet te erg..
DikkeDikkeDikkeDikkeDrieDubbelle Kus en Knuffel!!