Aangekomen en wel.

hallo iedereen,

Allereerstbedankt voor alle berichten, en steun.

Mijn reis is goed gegaan. Hetafscheidtwas moeilijk!
Mijn eerste vlucht naar de kaapverdische eilanden had wat vertraging.
Maar een 2e handse bowing 757 heeft mij in 6,5 uur veilig doen aankomen op een prachtig eilandje in de oceaan. waar een muggenplaag heerst die de ziektedengue versprijden.

Hier zou ik een overnachting krijgen van deluchtvaartmaatschappij. eerder zou ik 3 uur moeten wachten. Na een weiziging in het vluchtschema werd dit 13 uur, en s'nachts. Dus heb ik gevraagd of zij een overnachting regelde. Dat hebben zij mijtoegezegd.Eenmaalaangekomen wist niemand iets van mijn overnachting af. :(.
Na wat rond lopen en 101 keer gezecht te hebben dat ik geen taxi hoefde heb ik een jonge aangesproken die ik eerder al engels hoorde praten.
Het is deNederlanderJoost, een bioloog die onderzoek gaat doen naar één vogel soort. om een lang verhaal kort te houden, aardige maar gespannen jonge, wij hebben samen een taxi genomen naar een hotel in de buurd en zijn toen samen op zoekgegaannaar wat eten.
Een goede maaltijd! de verste vis (zalm en garnalen) met wat reist en groenten, superlokaalbier. En eindelijk even rust.

Het hotel koste mij 20 euro en het eten 12,5. een taxi kost 5 á 10 euro waar je ook maar heen wil. De eilanden zijn (achteraf gezien) redelijk ingesteld op westerlingen met euro's.

De volgende dag sta ik om 6 uurlokaletijd op (8uur nl). een taxi had ik de vorige dag al geregeld en die is er ook op tijd. Hij moet maar even wachten als die geld wil verdienen. Na een koude douche vertrek ik naar de luchthaven.

Het inchecken gaat redelijk goed, en een half uur later dan gepland vertrekt mijn schuddende propeller vliegtuigje met zoon 25 passagiers.

eerst landen wij in Dakar waar ik mijn dagboek van lilian laat liggen:(. ik vertel de militia dat ik 'documenta inportico' in het vliegteug heb laten liggen :). zonder door de controle te gaan word ik door duffe militairen terug naar het vliegteug gebrachtzodat ik als eerste kan zitten en mijn dagboek kan pakken. pff het spannendste moment tot nu toe! (hoe laat je zien dat je het meent en iets gedaan wild krijgen van dieapenpakjes)

Maar ik heb ook geen instapkaart gekregen dat heb ik wel 6 keer moetten uitleggen in het vliegteug en in Bissau waar ik een uur later land.

Reinder staat mij op te wachten, fijn een bekend gezicht. Ik kan al door de douane want die kent hij. Een hulpje die hij heeft meegenomen vult mijn papieren in en regeld de benodigde stempels. Even nog wat mensen geld geven, kleine kinderen met waren noã, noã zeggen, en we gaan weg.

In zijn 4x4 rijen wij door de stad, een grote puinzooi. auto wrakken, olie, honden, enz.

Zijn huis staat midden in de stad naast hetministerievan buitenlandse zaken. en is een van de weinigen met stroom en water. geen water leiding, een grote tank met een pomp. maar er is water.
Ikontmoet zijn dochter 'tiny' en zoon 'Stefan', zijn huis hulp 'dinni' zijn portier 'manu' de namen van de nachtwacht, de wasvrouw, schoonmaakster enchauffeurben ik vergeten.

Erg gemoedelijk en aardig allemaal.

Ik ben helemaal gebroken, het is warm ik ben moe en weet niet wat ik allemaal zie.

Na een heerlijke maaltijd gemaakt door de zus van Reinders vrouw (Awa komt volgende week aan vanuit Lisboa.).
gaan wij naar de bekendste van de 8Nederlanders(9 met mij) Jan van Manen. Zijn vrouw is jarig en wij gaan op bezoek. Een nuttige maar vooral prettige kennismaking want Jan is een belangrijk persoon hier. Zijn dochter marie-josé is ook in Bissau, en wij wisselen nummers. kanmisschienhandig zijn om wat wegwijs te worden.

En dan heerlijk slapen! In het bed van diny. onder de ventilator.

De volgende dag is iedereen al vroeg weg. ik ben rond 9 uur wakker en als ik mijn hoofd laat zien word het onbeid opgediend en er is chocopasta en boter! :P. (uit de winkel van Jan v. Manen)

De hele dag loop ik wat rond en spreek wat mensen, kijk mijn ogen uit, kijk mij ogen uit, en kijk mijn ogen uit.

In de stad hoorde ik geluid en er was een soort bobo bij eenkomst met enorm veel leger, en een paar hoge pieffen die een zegje deden, erg leuk om te zien. Ik viel wel op tussen hetpubliek. (het bleek de dag van de gewapendedienderste zijn, op het nieuws terug gezien)

Reinder heeft internet aansluiting maar die werkt maar half via Orange hebben wij via deambassadenu redelijk internet.

Wat een land, Wat een stad. Een grotere zooi dan dit kan ik mij niet voorstellen kinderen die spelen in de met olie, schimmel en dode dieren bezaaide stroompjes, weinig verharde wegen. de foto's laten nog maar de helft zien.

Alles gaat hier ook langzaam het lopen, de gesprekken, de auto's, zelfs mijn pc doet het rustig aan. Het is hier zoon 32 graden maar ook behoorlijkbenauwd.

Iedereen wil even internetten. dus,

De bezwete groetten uit een van de raarste plekken op de wereld.

Jan

Reacties

Reacties

Max

En ik zet hem natuurlijk weer bij het verkeerde verhaal neer dus bij deze wel bij de goede:

Hee Jan!
Goed te lezen dat je veilig en wel aan bent gekomen! Heftige reis achter de rug zo te lezen en vast veel indrukken te verwerken. Ik zal je blog nauwlettend in de gaten houden! Zet em op daar!
Xje Max

johan

Klinkt allemaal redelijk bekent.Awa heet de vrouw van
Reinder.Zie zo min mogelijk in de stad te blijven !
Vandaag de telescoop in en uit omgedraaid, ik had gelukkig goed opgelet vorige week.neem je rust en ga tussen de middag even slapen.zet um op .gr Johan

luci

he janus,, dat klinkt allemaal al heftig in je eerste paar daagjes;) maar goed om te horen dat je goed bent aangekomen en dat ze daar zo vriendelijk zijn. kan je ook op msn ofzo of kunnen we alleen contacten via deze site? hou je taai pikkie en GENIET ven alle ervaringen die je daar op doet!!! luci

Anne

Jaah wat een indrukken allemaal. herkenbaar. Neem je rust tussendoor moet toch allemaal zakken die beelden en ervaringen. Het klinkt wel goeden leuk enerverend. Goeie reis naar Gabu. Emily juf Nederlands heeft zes jaar in Gabu gewoond. We geven haar jou blog wel door.
Xxx

Wim S

Hai Jan,

Je weet nu direct wat Guinea Bissau is. Goed hé, zo'n harde kennis making met de werkelijkheid? Wat hebben wij het in Nederland dan toch goed. Ik ben benieuwd naar je volgende ervaringen en hoe je aan het einde van je stage tegen deze enorme rotzooi aankijkt. Ze zeggen immers dat alles went. Veel sterkte en succes en vooral ook veel plezier de komende tijd. M.vr.gr. Wim

johan

geen

Anny Sch.

Welkom in de tropen, Jan. Ik zie je voor me, met die verbaasde blik in je ogen.
Geniet, leer en sta open voor deze nieuwe ervaringen.
Oja, 1 vuile sloot per dag en niet in 7 sloten tegelijk........
Veeeeeeeel plezier
Anny

tantetje

nou janneman zo kort weg en dan al zoveel verhalen, laat het allemaal maar rustig op je afkomen zou ik zo zeggen je hebt nog 5 mnd de tijd. xxx uit bêk

madelon

Hallo grote witte reziger!
Goed gedaan!!! Ik wens je een fijne tijd daar. Tja zo'n cultuur schok ontkom je niet aan. Veel vrienden maken dan maar.
Liefs MMmr xxxxxxxx

Jeannette

Lieve Jan,
Ik denk aan je.

Liefs uit Wolfheze.

Lilian

Hee lieve Jan!

Je doet het echt super, je kan het mooi verwoorden allemaal. Mooi om te horen dat je je al beter voelt, maak er wat van daar!

Liefs en een kusje uit het saaie, verwende Nederland.

Lind

heee lieve grote broer.
wat heb je al veel meegemaakt, maar dat zijn we wel van jouw gewend. jij maakt er wel wat van, dat weet ik zeker!
komt goed


Kus je zus(je)

Emily

Hee lieve stoere broer
jeetje jan wat ben je, Stoer!
Hier is het wel wennen zonder jou...
de chocola was oppeens op en jou konden we de schuld niet geven
Mamma heeft een nieuwe matras en die hebben we met zn 3en maar de trap opgesjouwd, bloed zweet en tranen..
Maar samen staan we sterk en we overleven het wel
Jij ook ? :P
vast wel
Zorg goed voor jezelf, ik hou van je
Emily

ps. Ik weet dat het laat is maar dat houden we onderons he :) (a)

Emily

Oh pps. Ik kwam er gister achter dat mijn nederlands lerares zon 10 jaar in Genibisau gewoont heeft.. Gabu kende ze op dr broekzak.. Ze heeft Koudijs van de achternaam..
Haha
Dikke kus en Knuffel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!